Diákjogok : Oktatási Jogok Biztosának Hivatala |
Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
soldi 2005.03.21. 13:19
Az Oktatási Jogok Biztosa elősegíti az oktatás résztvevőit (tanárokat, diákokat, oktatókat, hallgatókat, stb.) illetve azok közösségeit megillető, oktatással kapcsolatos állampolgári jogok érvényesítését.
Ki tehet panaszt?
Egyedi ügyben az oktatás bármely résztvevője (tanuló, szülő, pedagógus, hallgató, kutató, oktató, valamint ezek közösségei) panaszt emelhet, amennyiben úgy véli, hogy jogait sérelem érte, illetve jogsérelem veszélye áll fenn.
Mikor fordulhatunk az oktatási biztoshoz?
Ha a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeket - a bírósági eljárás kivételélével - már kimerítettük, és ha a sérelmezett határozat vagy intézkedés nem régebbi egy évesnél.
Milyen ügyekkel fordulhatunk hozzá?
Ha egy határozat, intézkedés, illetve ezek hiánya oktatási jogokat sért, illetve jogsérelem közvetlen veszélyét idézi elő. Az oktatásban részvevők közösségeinek (pl. diákönkormányzat, iskolaszék, tanári kar) jogai az egyéni jogsérelmekkel azonos védelemben részesülnek.
Hogyan fordulhatunk hozzá?
Írásbeli, illetve szóbeli kérelemmel: a kérelemben foglaljuk össze röviden panaszunk lnyegét, és csatoljunk minden, az üggyel kapcsolatos dokumnetumot (kérhetjük nevünk bizalmas kezelését).
Mi történik a panaszunkkal?
Az oktatási biztos köteles minden beadványt megvizsgálni.
Elutasítja a beadványt, ha:
- azt nem az arra jogosult nyújtja be
- az egyéves határidő lejárta után nyújtjuk be
- a kérelmező nem merítette ki a rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőségeket
- az ügyben bírósági eljárás indult vagy jogerős bírósági határozat született
- az adott ügyben az oktatási jogok biztosa már eljárt, és a beadvány nem tartalmaz új tényeket
- az név nélkül érkezik
- az ügy nem tartozik az oktatási biztos hatáskörébe (ez utóbbi esetén értesíti a kérelmezőt, hogy mely más szervhez fordulhet)
Alaposnak ítélt kérelem esetén egyeztetést kezdeményez:
- a beadványban foglaltakat nyilatkozattételre elküldi annak az intézménynek vagy magánszemélynek, aki a sérelmezett döntést hozta, illetve elmulasztotta
- a feleket írásban felkéri álláspontjaik közelítésére és a kérdés rendezésére
Megegyezés hiányában személyes egyeztetésre hívja a feleket.
Amennyiben az intézmény vagy magánszemély a jogsértést vagy annak veszélyét saját hatáskörben nem szünteti meg, az oktatási biztos kezdeményezi annak megszüntetését. Ez akár telefonon, faxon, vagy e-mailen is történhet. Amennyiben az oktatási biztos úgy véli, hogy a kezdeményezése nem vezetett eredményre, ajánlást fogalmaz meg az intézmény és annak felügyeleti szerve felé. Hivatalból is vizsgálatot indíthat, ha egy jogszabály, intézkedés vagy annak elmulasztása súlyos vagy az állampolgárok nagy csoportját érintő jogsérelmet okoz.
Elérhetőségei:
Személyesen (előzetes bejelentkezés alapján): Budapest, V. ker., Szalay út 10-14.
Levélben: Oktatási Jogok Biztosának Hivatala 1055 Budapest, Szalay út 10-14.
Telefonon: 06-1/473-7097 Telefaxon: 06-1/332-6727
E-mailen: oktatasi.biztos@om.hu
További infók: http://www.oktbiztos.hu
|